Saturday, 21 September 2013

21.09.2013

Bismillah.


Assalamualaikum.


Hohoi. Terasa tersangat lama tak meluangkan masa meluah perasaan kat sini. Dah berhabuk bersawang pun blog ni.

September buddies.

Okay. Sekarang ni aku ajar budak-budak age between 4 to 6. Budak-budaknya Ya Allah… Allahurobbi… Budak-budak kan. Nakalnya lain macam! Tak pasal-pasal aku kena bakal kalori from 8 to 12. Hambek. Selalu malas nak exercise kan, sekarang rasakan berlari berkejaran dengan kanak-kanak. Satu kelas tu semua umur ada. Sekolah ni ada satu kelas je. Dan satu guru (iaitu aku). Dan satu pembantu (iaitu Huda). Dan 24 pelajar yang sangat riang gembira dengan dunia kanak-kanak mereka. Bayangkan, dua hari lepas ada bilah kipas yang patah. Wohoo memang kreatif taraf lima bintanglahhhh..  Pensel tu diorang masukkan dalam kipas (macam yang aku buat dulu-dulu) pastu tetiba baju aku kena tarik.

“Cikgu, kipas patahhhh..”

Yehaa terimalah rotan di tapak tangan masing-masing wahai kanak-kanak lelaki sekalian! Dah namanya jantan kan, memang tak sah kalau tak aktif semacam. Penat wehhh. Panjat tingkap, tumbuk kawan, lari keluar kelas padahal cakap nak ke tandas tetiba aku tengok dah buat perjumpaan rahsia bawah pokok langsat orang. Amboi. Terpaksalah aku keluarkan suara jantan yang disimpan-simpan. Dengan gagah perkasanya aku capai rotan, sarung selipar dan halau semua balik masuk kelas!

Yang perempuan? Huh. Sepuluh kali sepuluh jugak. Dengan mulut becok mengalahkan makcik-makcik. Jenuh aku nak paksa suruh buat kerja. Sikit-sikit ‘cikgu tahu..’, ‘Ibu saya kannn..’, ‘eh semalam saya jumpa cikgu kat tamu..’. Serius aku suka layan budak-budak bercerita, but not during class. Masa aku tengah tunjuk 7 + 7 dapat berapa masa tu jugaklah keluar cerita pasal rumah atas langit, pemadam baru beli, yada yada yada. Ohoiiii buat kerja dulu boleh tak cik kak? Kerjanya sekejap, mulutnya banyak. -.- pening tahap giga.


Dalam kelas aku ada sorang budak. Namanya Syifa. Syifa yang comel tapi kuat ngamuk. Entah dah berapa kali badan aku jadi mangsa tumbuk dan tampar, dan entah dah berapa kali aku cuci lantai kelas kena muntah Syifa sebab dia akan muntah lepas ngamuk dan main tak hengat dunia. Awal dulu, asal dia ngamuk aku biar je. Bolayan sampai diam. Tapi tak boleh jadi. Kena buat something. Aku mula melawan. Aku suruh diam. Berenti. Tahu dia balas apa? “aku tak boleh berenti!!” ternganga aku dengan jawapan budak 4 tahun tu. Pastu satu hari dia mintak tolong something. Tone dia tak boleh nak down sikit mesti macam ala-ala nak mengamuk je. Aku cakaplah, “cakap lembut-lembut” dia balas “cara aku bercakap memang macam ni!” ternganga lagi. Dan semalam memang acara kemuncak aku dengan dia gaduh. Sebelum ni memang aku dah ajar dia sabar dan cakap lembut. Kalau dia tak cakap lembut-lembut memang aku takkan buat apa yang dia suruh (buka botol air, buka pintu nak pegi tandas dan lain-lain). Aku rasa dia kena dimarah guna style orang dewasa kot. Tengah dia ngamuk tu aku suruh dia diam pastu aku buat ala-ala nak kasi backhand satu kali dengan suara macam orang nak ngamuk “Kau jangan ingat cikgu tak boleh ngamuk macam kau! Lagi baik kau sabar sebelum cikgu mengamuk!” Aku nampak dia mengangguk laju and terus lap air mata. Haha. Sebelum ni memang jenuh aku kena pujuk cakap lembut-lembut sampai kena pukul bagai. Memang berbirat jugaklah belakang ni. Pedih wehhh.


Dan sekarang, Syifa dah boleh cakap sabar kat semua orang. Nada pun akan diturunkan bila aku sebut nama dia tengah dia cakap kasar-kasar. Kadang dengan budak kena berkeras sikit jugak ke? Nak tips?


Till then, jaga diri semua. Aku rindu nak blogging tapi hampeh sebab gaji aku bulan-bulan memang tak cukup pun nak bayar macam-macam. Kalau aku bagitau berapa karang korang nangis pulak. HAHA. Anyway, ibu nak buka kedai makan. Bertambah-tambah sibuklah kitorang. Hohoi. Mampu ke?

Penyejuk mata penawar di hati.


In shaa Allah boleh!

3 comments:

whitecappuccino said...

assalamualaikum noor...
dah mula mengajar yer? mengajar budak kecik dan budak besar berbeza tapi cabaran tetap sama. mmg perlu bnyak sabar untuk menangani mereka..semua ambil masa. semoga terus tabah dan berjaya ya noor. comelnya mereka.

~kamilah~ said...

Assalamualaikum...
Subhanallah...pengalaman berharga untuk adik..
Gunakan sebaiknya n mg cpt2 dpt posting..
Nt tak ajar bdk yg bdk-bdk dah..:-)

miranadia said...

kakak faezah

aku tahu kau boleh buat!
ehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...