Tuesday, 26 March 2013

Skemata yang berbeza-beza.



Bismillah.

Assalamualaikum.

Okay. Petang tadi aku chat dengan sorang kawan yang berpangkat adik. Dia dah nak kahwin. Sekarang kan fesyen kahwin muda. Alhamdulillah.

“Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian (bujang) di antara kamu”.
Surah An-Nur: 32



Tengah-tengah chat tu dia cakap pasal kahwin muda banyak faedah, ikut sunnah nabi, elak fitnah. Hmm jujur aku cakap, dia sedang cakap dari perspektif mata dia yang tengah mood nak kahwin, dan aku pulak masih dalam mood takutnya nak bercinta, nak tangguh dulu bab hati. Jadi apa yang aku cakap dengan apa yang dia cakap, serius tak seiring.

Dia mesti lah promote kahwin muda kan. Aku cakap dah ready ke belum tanggungjawab berat nak pikul lepas ni dia cakap pasal bab masak, pasal hubungan keluarga. Taktahu la, bagi aku serius tak seiring.

Bila kitorang cakap pasal perubahan, aku cakap lah doakan aku. Pastu dia balas, “takpe ada je tu cuma tak jumpa lagi, banyakkan berdoa, solat jangan tinggal.” Erk? Apehal? Ini mesti mood nak kahwin banyak sangat kot. Aku cakap lah, takpe kot aku nak belajar dulu. Dia balas, boleh je sambung belajar dengan suami. Ngaaa memang semua dikaitkan dengan kahwin.

Pembetulan, aku bukan taknak kahwin weh. Tolak sunnah nabi namanya tu. Gerun.

“Nikah adalah sunnahku (jalan agamaku), maka barangsiapa yang cintakan agamaku hendaklah dia menjalankan sunahku itu”.
Riwayat Abu Ya’la dari Ibnu Abbas



Aku tengah mempersiapkan diri jugak kot-kot Tuhan dah tetapkan jodoh untuk aku atas dunia ni.

“Dan Yang menciptakan semua yang berpasang-pasangan dan menjadikan untukmu kapal dan binatang ternak yang kamu tunggangi”.
Surah Az-Zukhruf : 12



Manatahu kan, janji Kekasih (mati) sampai dulu sebelum jodoh. Hahhh dah bersedia belum aku ni? Lagipun aku dah serik weh putus cinta tengah belajar. Nanar! Parahhhh. Jadi, lebih baik aku lenturkan dulu keinginan jiwa remaja aku yang meluap-luap ni.
“Dan orang-orang yang tidak mampu kahwin hendaklah menjaga kesucian (diri)nya, sehingga Allah memampukan mereka dengan kurnia-Nya”.
Surah An-Nur : 33


Aku rasa semua orang kena consider perasaan orang lain. Tak semestinya kau tak happy, semua orang kena tak happy sama. Dan tak semestinya kau tengah bahagia, kau kena war-warkan dengan semua orang. Tak semua kisah kita sama.

Sejujurnya, kita bukan gagal memahami bahasa masing-masing. Kita cuma sedang berbeza situasi. Mungkin, masing-masing sedang tenggelam dalam dunia sendiri.

Dear sis, aku seriously happy untuk kau. Jangan risau, in shaa Allah matlamat kita tetap sama. Cuma haluan yang ditetapkan untuk kita berbeza.



Rasulullah S.A.W bersabda :
“Wahai kaum pemuda! Barang siapa di antara kamu sekelian yang sudah mampu memberi nafkah, maka hendaklah ia menikah, kerana sesungguhnya menikah itu lebih dapat menahan pandangan mata dan melindungi kemaluan (alat kelamin). Dan barang siapa yang belum mampu, maka hendaklah ia berpuasa, karena puasa itu dapat menjadi penawar bagi nafsu”.
Hadis Riwayat Muslim



“Orang yang berjihad itu ialah mereka yang berjihad menentang nafsunya”.
Riwayat Bukhari

In shaa Allah. Doakan yang terbaik. Untuk semuanya.

2 comments:

miranadia said...

kakak!

kahwin. mungkin belum masanya. kita selalu expect hidup kita akan normal macam orang lain.

macam mana kalau tak?

Cik Niza Yaacob said...

ramai owg disekeliling niza mennyakan bila nak kawin....

hehehhe iallah andai ada jodoh yg telah ditntukan untuk kita iallah kita akan kawn juga...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...