Monday, 9 July 2012

Indah sungguh takdir Allah.

Assalamualaikum.

Sungguh indah percaturan alam yang telah Allah tetapkan untuk kita. Mungkin Allah menitipkan aku ujian di kala semester sebelum berpraktikal ada hikmahnya. Mungkin, dalam seribu satu hikmah yang Allah rahsiakan itu Allah sebenarnya mahu aku lebih tekun mendidik. Tetap tabah dan sabar. Tidak merengek-rengek mengadu manja pada yang tidak berhak. Allah mahu aku ikhlas mendidik murid-murid yang memerlukan aku. Allah memberi kesakitan kerana Allah tahu aku mampu menghadapi dan Allah beri kekuatan untuk bangkit lebih awal agar aku boleh menyalurkan kekuatan ini pada yang memerlukan aku. Memerlukan aku dan pengalaman ku, aku dan kata-kata nasihat berdasarkan pengalaman ku. InsyaAllah.
Murid ku sayang, cikgu mu ini akan cuba mendidik mu sedayanya. Kalau dulu duitnya habis lebur disalurkan pada hal yang tidak bermanfaat, insyaAllah kali ini wangnya akan mengalir untuk alat bantu mengajar untuk kalian. Kalau dulu masanya habis diluangkan untuk hal sia-sia yang mengundang murka Allah, kali ini masanya akan dilimpahkan untuk berfikir cara-cara menarik minat kalian untuk belajar, mendoakan kalian. Kalian yang cikgu cintai.

Sungguh indah percaturan Tuhan. Sungguh, cinta ku kini meluas. Melimpah untuk keseluruh ciptaan Allah. Tanpa mengenal bangsa. Dan aku berharap pelajar-pelajar ku juga boleh menjadi seperti aku. Mencintai tanpa sempadan, tanpa mengira bangsa dan warna kulit. Ini satu lagi personal jihad ku insyaAllah. Menghakis racism dalam kalangan pelajar-pelajar ku.

p/s: Mahu aku beritahu satu rahsia? Aku gembira dengan perubahan kawan-kawan baik ku. Salah seorang sudah mula memakai stoking. Yang lainnya sedang berusaha ke arah itu. Aku dapat lihat dari kata-kata mereka. Untuk itu, syukur Alhamdulillah. Allah, mohon tsabatkan kawan-kawan baik hamba di jalan yang menuju redha-Mu. Jangan dibolak-balikkan hati mereka yang sedang mahu berubah ke arah kebaikan. Perubahan itu tidak mengapa perlahan-perlahan dari bawah, cuma jangan tidak berubah langsung. Kematian itu kan sudah pasti. Jangan nanti kita dihumban ke neraka Allah kerana azab yang dijanjikan untuk kita telah kita dustakan di dunia ini.

Rujuk surah as-Sajadah ayat 12-14. Semoga kita tidak termasuk dalam kalangan hamba-Nya yang rugi.
#Menyibukkan diri dengan lesson plans dan teaching aids pun sudah cukup membuat aku gembira. Terima kasih Allah atas kesibukan ini. Semoga Allah redha.#

*senyum*

9 comments:

ummu said...

Salam noor
Terima kasih cikgu noor
Semoga Allah mmberkati usahamu
Alat abm memerlukan modal kan.

Kakzakie said...

Sungguh perancangan Allah itu adalah yg terbaik.

Sentiasa doakan saudara/sahabat kita kepada kebaikan...

ismi nurash said...

Subhanallah :)

NoorVictory said...

ummu : Wlaikmslm. Memang tanggungjawab saya kak. Terima kasih. Semoga Allah memberkati akak jgk. ;)

Kakzakie : Betul, kak. Sungguh indah. Sama-samalah kita mendoakan saudara2 kita, kan kak? ;)

ismi nurash : Salam ukhwah. =)

Dinas Aldi said...

Semoga segala urusan dik Noor dipermudahkan olehNya, amin.

Terima kasih atas perkongsian ini :)

insan_marhaen said...

Berdakwah kepada masyarakat ini pertama sekali modelnya perlu lebih dulu elok yakni diri kita sendiri.

Keduanya ialah sabar dan dakwah secara berhikmah.

Ketiganya doa dan doa kerana HIDAYAH itu bukan kuasa kita yang memberi. Ianya milik Tuhan...

NoorVictory said...

Kak Dinas Aldi : Semoga Allah mempermudahkan urusan akak juga. Semoga Allah selalu mnjaga kakak..;)

IM : Terima kasih atas nasihat itu. Sedang berusaha utk sabar dan berdoa utk pelajar2 yg disayangi. Mohon doanya agar Allah menguatkan hati saya, sepertimana Allah menguatkan hati IM..;)

whitecappuccino said...

terukan usaha murni ..hanya Allah yg maha mengetahui...

NoorVictory said...

whitecappuccino : Terima kasih akak! ;) doakan saya!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...