Monday, 23 July 2012

Mungkin, kerana aku sudah terlalu cinta.


Mencintai mu justeru tidak mudah,

Sehingga aku malu sendiri dengan cara ku.

Mencintai mu membuat ku lelah,

Dengan gelak tangis suka dan kecewa.

Tapi mencintai mu mengenalkan aku pada erti cinta.


Kalau ada yang bertanya cinta itu apa,

Sekarang ini aku sudah ada jawabnya.

Cinta itu lukisan.

Dicorakkan semahunya dengan warna mu tersendiri.

Cinta itu warna, masing-masing saling memerlukan,

Untuk saling lengkap-melengkapi.

Cinta itu duri,

Semakin ditekan semakin kita merasa sakit.

Cinta itu sungai,

Akan mengalir sederas-derasnya walau dihalang batu-batuan.


Tapi aku lupa.

Cinta itu juga lilin,

Membakar diri untuk bahagia orang lain,

Cinta itu langit,

Tetap di atas tanpa perlu merendah untuk terus memayungi.

Cinta itu mentari,

Tetap teguh menyinar malah memberi pelangi lepas hujan.

Cinta itu memberi,

Cinta tidak meminta,

Cinta menyapa sekalipun kau tidak mempelawa.


Mungkin saja,

Aku sudah terlalu mencintai sehingga aku rela menjadi lilin, mentari dan langit mu.

Mungkin saja,

Aku sudah terlalu cinta hingga aku mahu jadi bumi yang tetap setia menanti kembalinya rintik hujan.


Tapi tetap aku mendoakan agar kau baik-baik saja,

Walau bumi ini kontang,

Walau lilin ini habis terbakar.


Mungkin, kerana aku sudah terlalu cinta.


NoorVictory, 
Ramadhan 3, 1433H.
Bulan Ramadhan ini kena didik hati dengan sabar sepenuh-penuhnya. Hindarkan diri dari bercakap yang bukan-bukan dan rasa yang bukan-bukan.;P 

Pentingkan yang lebih penting dahulu, yakni redha ALLAH.

p/s: Ouh ini cuma karangan puisi, bukan rasa apa-apa pada siapa-siapa. Pagi-pagi begini otak cair betul walaupun depan mata ada bertimbun lagi buku yang nak ditanda! ;P

10 comments:

Kakzakie said...

Meniti bilah-bilah hari tidak salah mencari cinta kerana ia anugerah Allah yg amat bernilai diberikan kepada hambaNya

Beramal selagi boleh...

Anis Nisa (SH) said...

:))

Kesuma Angsana said...

nice one indeed. Salam perkenalan dari KA n dah follow u 60 yek

insan marhaen said...

cinta juga adalah satu ujian dari Allah untuk menilai sejauh mana setia atau lalainya kita...

CAHAYA HIDAYAH said...

sakit sgt bile mengharapkan cinta manusia.. tp ade cinta yg sntiasa bahagiakn kite iaitu cinta Allah :)

YaYaNsMuM a.k.a YM said...

Cinta itu sepatutnya membahagiakan, tapi mungkin masih blm bertemu dengan cinta sebenar...tabah dan sabar.Allah maha tahu, bila masa yang sesuai.:)

anis said...

kite memikir kan. coretan di atas merujuk cinta pada siapa.? :)

NoorVictory said...

Kakzakie : Ya, betul tuh kak. Cinta itu wasilah cinta Tuhan jugak, kan? ;)

Anis Nisa : =)

KA : Terima kasih! ;)

IM : Setuju..;)

Cahaya Hidayah : Betul, cuma cinta-Nya yang telus. ;)

Kak Ayu : Ya kak..;)

anis : Cinta di atas merujuk pada cinta manusia. Boleh juga ikut perspektif masing-masing..;)

Dinas Aldi said...

Indahnya bait2 puisimu ini dik :)

NoorVictory said...

Terima kasih kak! ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...