Sunday, 30 September 2012

Pengajaran dan pengalaman dari mereka yang kita panggil budak.

Assalamualaikum.

Kan dah cakap kat post ini nak cerita pasal pengajaran dari students? Hah, aku nak cerita pasal apa yang pelajar ajar aku.

Hari tu gossip-gossip dengan pelajar kat padang (kononnya nak buat badminton tournament tapi tak jadi jadi tutup cerita). Diorang cakap aku tak garang. Huh. Pastu waktu kitorang cikgu-cikgu praktikal tangkap gambar, aku cakap la, “okay, jom buat pose cikgu garang.” Lepas tangkap gambar sorang kawan aku tak boleh stop gelak. Dia cakap “nak buat pose garang tapi kau yang paling tak garang!” =_=

Anyway, hari ni kelas relief. And aku ada bagitau kan aku dah taubat sangat-sangat tak masuk kelas relief. So aku jagakan kelas tu sampai masa balik sebab kawan aku ada kerja kat bilik guru. Ada budak main daun terup dalam kelas.

Pastu aku pegi kat tempat diorang dan cakap “saya nak awak buat kerja awak dulu (cikgu yang tak datang tu bagi kerja) lepas dah siap barulah awak semua boleh sambung main.” Note that aku tengah jaga kelas Mandarin jadi semua student adalah pelajar Chinese .

Pastu aku pegi balik ke meja guru. Flounder cakap “teacher, be a good teacher la. That is against the school’s rules. You cannot let them play the cards in class. And he is a prefect!”

Sorang student tu pengawas. Aku pun duduk. Sambil telunjuk kanan kat tepi dahi kanan. Diam.

Pastu dia sambung lagi (student aku membebel wehhhhh) “teacher, no need to ‘touching’ la. This will be one of your ‘pengalaman’.” Ngaaaa -_-

Okay, selepas dibebel aku pun berdiri dan menyingsing lengan baju (virtually) dan cakap kat dia dengan machonya, “watch me.”

Aku pegi dekat students yang tengah syok main daun terup dengan dahi berkerut-kerut tuh. Aku ambil daun terup tu dan cakap dengan muka paling serius tahan hidung dari kembang yang pernah aku buat!

“awak tak boleh main daun terup dalam kelas. Awak nak cikgu disiplin rampas pastu hantar awak pegi Bilik Wawasan (bilik disiplin) ke?”

“alaaaa cikgu boleh laaa. Kita mau main la.”

Aku cakap lagi, “ini sekolah, awak kena ikut peraturan sekolah. Sekolah tempat belajar bukan main daun terup. Kerja awak pun tak siap lagi. Nanti kalau awak dah habis belajar, main la suka hati awak. takde sape nak marah.” Mak enon membebel sambil tangan sibuk menyusun daun terup.

“Nanti polis yang tangkap la cikguuuu.” Hahah. Kalau main judi ya la kena tangkap kan? Kalau main suka-suka kat rumah takdenye polis nak tangkapppp.

Okey, aku pun pegi kat pengawas tu, cakap dengan dia kena bertanggungjawab sebab dia pengawas. Jadinya dia kena lah larang kawan-kawan dia buat sesuatu yang melanggar peraturan sekolah. Tahu tak, pengawas ni Chinese jugak kan, HAHA dia selalu cakap I love you kat cikgu yang tak ajar kelas dia ni. HAHAHA. Aku kenal dia sebab aku pernah marah dia buang sampah merata-rata. :P

Pastu aku pun menonong balik ke meja guru kat depan kelas. Flounder and his friends tengok aku. HAHA. Teacher diorang yang lemah lembut sopan santun ni berani jugak kan? :P minta mahap ye tak sengaja puji diri sendiri. HAHA

Flounder tepuk tangan dan cakap, “teacher, I want to congratulate you!” HAHA. Pastu lagi dia cakap, “I will make you a sijil!” HAHAHAHAHAHA. Dah la nak buatkan Prune Cake ni lagi nak buatkan sijil. Oh Flounder, you are so sweet! :)


 p/s: Maaf ini cerita Jumaat lepas baru sempat nak publish sebab broadband tak bayar lagi. :P MAAF BELUM DAPAT BLOGWALKING!!! :(

4 comments:

Norhaizan hakim said...

Teringat sorang cikgu masa saya form 6..cikgu BM..dia selalu perli saya sebab tukar aliran dari sains ke sastera..saya cukup meyampah but at last saya buktikan saya mampu dapat A dlm stpm utk subjek dia..huhuhu..tqsm Cikgu Alfian!

Kesuma Angsana said...

tq share n tq juga atas yr support ye , sgt2 KA hargai saat2 mcm ni

Kakzakie said...

Macam-macam kerenah anak murid kadang boleh buat pening kepala kadang boleh senyum juga...

mama aryan said...

mcm2 kerenah pelajar ni kan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...