Wednesday, 4 July 2012

Solat Sunat Dhuha.

Assalamualaikum.

Lepas perjumpaan ko-kurikulum unit beruniform pagi tadi, aku dan kawan baik terus menonong ke kedai buku untuk cari buku latihan. Untuk aku, dua buku untuk pelajar tingkatan dua. Satu ikut silibus buku teks dan satu lagi fokus untuk grammar semata.

Komen untuk unit beruniform? Entah sejak bila aku dah tanam dalam hati aku sangat geram dengan PPIM (aku PPIM dari darjah 4). Sebab tiap-tiap sekolah yang aku pegi semuanya punya ahli yang lembik-lembik belaka. Aku tak suka tengok PPIM lembik! (walhal diri sendiri sangat lembik). Jadi, aku nak aktifkan PPIM sekolah. Kenapa? Bila awak dah nama Puteri Islam awak kena jadi ayu lembik serta merta lah? Awak tak boleh kawad betul-betul angkat kaki 90 darjah? Mentality, mentality.. Sekarang aku agak segan nak komen lebih-lebih. Ya lah, saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan. Aku cuma tolong-tolong guru pembimbing dan tegur yang mana patut. Insya-Allah perjumpaan kali ketiga nanti kitorang akan buat pertandingan sandwich! (nomnomnom!)

Aku nak didik diri tak nak tinggal solat dhuha. Tak boleh nak malas-malas. Selagi sempat solat, solat. Kalau aku sendiri tak paksa diri sendiri, siapa lagi nak paksa aku? Aku nak jadikan solat dhuha sebagai kebiasaan aku. InsyaAllah. Biasakan yang betul, betulkan kebiasaan.
Solat dhuha senang je. Dilakukan 2 sehingga 12 rakaat dengan setiap 2 rakaat satu salam. 

Niat solat dhuha:

“Sahaja aku Solat Sunat Dhuha 2 rakaat kerana Allah Taala”
Lepas al-fatihah, rakaat pertama baca surah as-Syamsi/al-Kafirun, rakaat kedua baca ad-Dhuhaa/al-Ikhlas.

Nak lebih lanjut, baca kat SINI atau SINI ye.


Banyak kaifiatnya solat dhuha ni.
“Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya akan segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.” – Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi

“Kekasihku Rasullullah SAW telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu ; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat solat Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan” - Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim

“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah (sebagai ganti) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat solat Dhuha .” – Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim


p/s: Lepas ni nak cari command dan peraturan-peraturan kawad. Dah terantuk baru terngadah. -_-"

Kawan-kawan, jom biasakan diri tak tinggal solat dhuha? Doakan saya terus istiqomah dalam mendidik hati, melenturkan kehendak nafsu. Saya doakan anda juga terus istiqomah di jalan yang diredhai Allah. Semoga Allah mempermudahkan urusan kita semua. ;)

6 comments:

Kakzakie said...

Tapi kakak lihat PPIM sekolah anak kakak boleh tahan juga Noor.

Solat dhuha amat mudah kalau dah biasa rasa tak selesa kalau nak tinggal. Sekejap benar. Kalau macam Noor lagi waktu rehat pagi dah boleh buat. Kakak memang biasanya siap berwudhu' dari rumah sampai office sebaik on air-cond, computer terus solat dulu.

NoorVictory said...

Kak Zakie : Huhuhuhu~ ye ke kak? Yg sy tgk setakat nih semua lembik-lembik. Huhuhu. Sdey.

Sy ngajar petang kak. Hee. Senang sket. Cuma kdg2 klo ada prjumpaan pagi balik 10:30 kena trkejar-kejar sket la kejar waktu. Heeee~

Doakan sy istiqomah ya kak! ;)

MulutPayau said...

PPIM biasanya lemah lembut jer..teringat akak masa sekolah dulu..nak kawad pun malu...hehehe

Pertandingan sandwich tu tentu mnyeronokkan.....

NoorVictory said...

MP : Heee~ sy dulu kak siap ada ustaz jerit sbb tangan tak sampai 90 darjah. Hahahah

Semoga diorang buat sandwich sedap2 sbb sy yg akan jd pengadil. Heeee

YaYaNsMuM a.k.a YM said...

insyaallah, semoga kita terusss memperbaiki diri kn?trs mnjdi contoh yg baik buat keluarga,amin...

zaujah until jannah said...

lor.. smpi kol 11 jerk erk. dulu de org kate selagi blom masuk zohor ble jerk dhuha iskk slh info la kite ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...