Thursday, 19 July 2012

Pelajar ku bertanya lagi!

Assalamualaikum.

Budak-budak memang banyak bertanya, kan? Otak sedang berkembang dengan pesatnya, jangan disekat, begitu?

Aku mungkin cikgu yang jarang marah tapi punya muka kelat kurang senyum. Haha. Suatu hari aku malas nak jerit-jerit aku bawak pelajar-pelajar pegi padang. Masa duduk-duduk bawah pokok rendang, budak-budak India dan budak Cina tiba-tiba mencetuskan satu soalan yang aku tetap rasa susah nak jawab. Sebab mereka kan bukan Islam, jadi agak susah jugak aku nak terangkan berpandukan sebab-sebab musabab yang terkandung dalam nas-nas al-Quran. Kena rasional, ringkas, padat dan senang dihadam.

Hari itu mereka tanya tentang hubungan sejenis. Hari ini mereka tanya pula kenapa teacher mereka ini bertudung labuh. Aku pun lupa bagaimana boleh tercetus soalan itu yang pasti soalan itu sudah diajukan dan aku pun mengerah otak untuk bekerja keras mencari jawapan. Apa ya?

Dan aku pun cakap, “sebab agama saya suruh. Agama saya suruh tutup sampai bahagian dada.” (sambil bagi isyarat tunjuk bahagian-bahagian yang ALLAH suruh tutup) Senyum.

Lepas tu aku ditembak satu soalan lagi. “habis tu kenapa ada yang tudung tak tutup dada?”

Sudah! Mahu saja aku tepuk dahi pura-pura cakap ada nyamuk padahal aku rasa nak cepuk diri sendiri yang tidak bersedia dengan soalan-soalan on the spot macam ini. Sudahnya aku senyum untuk sembunyikan gugup. Semoga kerutan di dahi tidak kelihatan ketika otak ligat mencari jawapan.

Dan ini jawapan aku, “I want to get closer to my God by doing things He loves the most. I want Him to love me more.”

Aku harap jawapan itu memadai. Mungkin anda ada jawapan tambahan? Atau mungkin anda pernah mendapat soalan yang mengetuk minda dari kanak-kanak yang sedang meningkat remaja?
 p/s: Aku kena selalu bersedia dengan jawapan logik akal! Esok lecturer akan datang observe. Thanks to my journal, students dah tahu nama lecturer. HAHA. Mohon doa ya? ;)

4 comments:

shema said...

kdg-kdg kite pun tak expect kan soalan dr budak-budak ni.
ade je benda nak tanyaaa..

btw,sy rase awk dah jawab soalan dorang tu dgn tepat sekali! ^_______________^

CAHAYA HIDAYAH said...

very good answer... jawapan awak ringkas tp sgt brmakna...

whitecappuccino said...

kena sentiasa bersedia dengan jawapan utk soalan yg tak ddijangka ya?

NoorVictory said...

shema : Itu lah, mereka nih suka sangat nak tahu itu dan ini. Hehehe

Cahaya Hidayah : Lama xnampak! ;)

whitecappuccino : Nampak gaya macam itu la kak.. Huhuhu~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...