Thursday, 28 June 2012

Jom khatam al-Quran Ramadhan ini.


Sedikit perkongsian untuk bulan Ramadhan. SUMBER.

The Qur’an has 600 pages approx.. If you divide it on 30 days, that’s 20 pages a day. You see, that’s difficult to do right? But, if you divide it on the 5 prayers a day, it gets easier:
*If you read 4 pages after every salah in ramadan, then you’ve completed the Qur’an.
*If you want to complete the Qur’an twice, you read 4 pages before and after every salah.

Aku memang sangat lemah bab-bab mengira. InsyaAllah untuk bulan Ramadhan ni aku dah taknak hangat-hangat tahi ayam lagi. InsyaAllah akan istiqomah baca 4 mukasurat setiap kali lepas solat. Ramadhan nanti masa kat sekolah pun akan disingkatkan. Kelas-kelas akan dianjakkan masanya ke hadapan.

Jom jadikan Ramadhan kita tahun ini lebih bererti. Semoga Allah sempatkan kita semua muslimin dan muslimat seantero dunia menyambut bulan Ramdhan pada bulan Julai nanti, insyaAllah. Jom sama-sama khatam al-Quran Ramadhan kali ni? ;)
Dan semoga aku terus istiqomah berasa semangat nak ke sekolah. Semoga aku dan kawan-kawan guru tetap ikhlas ingin menabur bakti mendidik insan.
Kawan, tetap tersenyum dengan tenang tau walau ujian memberati kita. Bukankah berlian terbaik itu terhasil dengan tekanan terkuat? Semoga Allah permudahkan urusan kita semua! ;D

5 comments:

Kakzakie said...

Alhamdulillah berkat didikan bapak kakak biasa kakak boleh khatam sebelum habis ramadhan. Kakak juga bawa al-quran (yg tafsir punya) ke pejabat so bila lepas zohor kakak baca bila ada masa terluang. Asar biasa kakak tak baca tapi malam lepas solat maghrib dan lepas terawih kakak sambung. Yang penting setiap hari mesti melewati satu juzuk sebab kalau uzur kakak tak boleh baca... kena anggarkan sendiri sebaik seminggu puasa dah boleh habis dalam 10 juzuk.

Kuatkan azam dik. Org boleh khatam 2-3 kali tak kan sekali kita tak boleh kan..

NoorVictory said...

Terima kasih kak! Sy pun nk try buat macam akak la.;)

InsyaAllah bleh! Heee

shema said...

teringin sgt nak khatam time ramadhan.
byk pahala dpt kannn..

semoga ramadhan thn ni kite dapat khatam, InsyaAllah. :)

لين Si Pipi Merah said...

jazakillahu khairan ukhty.. :)

insan_marhaen said...

Harap IM dapat tingkatkan amal sempena bulan penuh berkah ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...