Friday, 15 June 2012

Allah, bantu hamba untuk ikhlas.

Assalamualaikum. Aku nak jadi baik. Tapi kadang-kadang aku ragu-ragu dengan niat sendiri. Walhal aku dah siap cakap dalam hati aku nak jadi baik sebab Allah. Aku nak redha Allah. Aku nak syurga Allah. Aku nak mama dan papa masuk syurga melalui doa dan amalan-amalan anaknya yang solehah ini. Sebab aku rasa sepanjang aku hidup ini aku ada menyusahkan mama dengan papa. Aku tahu aku pernah mengheret ke dua-dua insan yang sangat aku sayangi itu dekat dengan pintu neraka.

“Allah, hamba mohon janganlah diseksa kedua ibu bapa hamba atas dosa yang pernah hamba lakukan. Sesungguhnya kedua ibu bapa hamba telah mendidik hamba dengan sebaik-baik didikan. Cuma hamba yang terkadang leka dan lalai dalam mengejar kecintaan dunia.”

Aku nak syurga Allah. Aku nak mama, papa dengan adik-adik aku berkumpul dalam syurga Allah. Aku sedang berusaha untuk capaikan cita-cita aku yang long term itu. Aku takkan lupakan insan-insan yang aku sayang ni dalam doa yang aku titipkan pada Tuhan tiap-tiap hari.

Aku sedang mendidik hati, berperang dengan nafsu dan syaitan dalam diri. Aku nak jihad sungguh-sungguh sebab aku-kau-kita semua tahu syurga Allah tu manis, kan? Sangat berbaloi untuk diperjuangkan.

Tapi.. Kalau aku tengah bermujahadah kenapa aku cepat mengeluh bila ada yang kata usaha aku belum cukup? Kalau aku sedang bermujahadah dengan ikhlas kenapa aku rasa pedih dan terkilan dengan kata-kata macam itu? Kenapa aku sedih kalau aku terima kata-kata yang melemahkan semangat? Kalau aku ikhlas kan sepatutnya aku terima segalanya dengan hati terbuka? Segalanya terjadi dengan izin Allah, kan? Mungkin teguran itu wasilah teguran dari Allah untuk aku. Allah nak aku tambah effort untuk capai cita-cita aku tu. Apapun jua, aku tahu Allah sayang aku. Aku tahu Allah sangat-sangat sayangkan aku.

Dear kawan baik, aku tak mintak kau puji tapi aku mintak kau tolong observe perkembangan aku. Kalau ada silap tolong tegur. InsyaAllah aku akan terima seikhlas hati. Aku sedang cuba untuk menjadi cantik di mata Tuhan kita. Kau tolong aku ek? Jom jadi baik bukan sekadar dalam angan jom.;)

“Ya Allah, hamba tahu hanya Engkau Yang Maha Tahu segala rahsia di sebalik tiap sesuatu ketetapan-Mu. Yang hamba tahu, segala sesuatu yang Engkau tetapkan itu pasti ada hikmah disebaliknya. Kerana Engkau adalah sebaik-baik perancang. Bantulah hamba menjadi hamba-Mu yang redha dan sabar. Mohon diikhlaskan hati hamba ini Ya Allah. Sangat lemah hamba-Mu yang seorang ini Ya Allah. Hamba tahu hati ini sedang ditempa dalam relau mehnah-Mu. Hamba tahu Engkau rindu pada rintihan hamba justeru Engkau kirimkan ujian yang melelahkan ini. Hamba redha andai ini takdir yang telah tertulis untuk hamba. Cuma hamba mohon, bantulah hamba, Ya Allah. Bantu hamba untuk redha seikhlasnya. Ikhlaskan lah hati hamba dalam menempu ujian-Mu ini Ya Rabb.”

*Untuk semuanya, walau apapun ujian yang Allah timpakan ke atas kita, yakin dan percayalah itu bukan untuk melemahkan kita, bahkan segala ujian itu adalah penguat kita. Segala ujian itu dititipkan untuk mengukuh iman kita. Terima dengan hati terbuka dan sangka baik dengan Allah. Kita akan temui ketenangan hati, insya-Allah. Semoga Allah redha. Sampai maut menjemput kita.*

2 comments:

Deru Ombak said...

Assalamualaikum Noor,

Semoga setiap niat untuk kebaikan itu dimakbulkan..

Insyaallah.. Amin!

** pagi ni kakya Ada deting ngan doktor. Check my BP and cholesterol .. :>

Practical kat mana Noor?

NoorVictory said...

Wlaikmslm kak Ya..;)

Doakan sy terus istiqomah ya kak
Ya..=)

Hoho~ jaga kesihatan tau kak Ya. Sy pun xsehat rasanya nih. Huhuhu~

Sy praktikal kt kuala selangor..;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...