Monday, 7 May 2012

Dalam usaha menyibukkan diri. #1#


Peristiwa zuhur tadi di dalam surau. Aku dengan kawan baik solat kat kampus sebab ada program bersama Ustaz Muhammad Syaari Abd Rahman, penulis buku Kuasa Kepemimpinan al-Fateh.

Suara : Akak kalau boleh nak suami yang buat semua sunnah Rasulullah. Kalau takde nilai-nilai tu dalam diri lelaki tu, akak taknak.

Aku yang tengah lipat telekung tak menoleh pun untuk tengok siapa yang bercakap. Sampailah kawan baik yang baru usai solat datang tempat aku.

Kawan baik : Kau dengar tadi?
Aku : Kita cakap kat luar.(empunya suara baru masuk surau usai berwudhuk)

Di luar surau dalam perjalanan ke auditorium.

Kawan baik : Tadi kau dengar tak akak tu cakap pasal sunnah Rasulullah?
Aku : Aku dah agak kau nak cakap pasal ni.
Kawan baik : Macam tadi, ustaz Syaari cakap kalau kita nak kawan yang mempunyai kualiti macam yang kita nak, kita kena lah ada kualiti macam tu jugak. Nak suami yang ikut sunnah Rasulullah tapi diri sendiri bercakap dalam surau dengan suara kuat padahal orang lain tengah solat.
Aku : (angguk, ada betulnya)

Kawan baik : Akak tu sebenarnya baru je berubah sem lepas. Berubah mendadak.
Aku : (mencerlung) Terus tudung labuh?
Kawan baik : (angguk)
Aku : (subhanallah dalam hati) Berubah macamana?
Kawan baik : Dengar kata, dia mimpi Rasulullah. Rasulullah cakap, kalau dia teruskan cara pakaian macam dulu, dia takkan masuk syurga. Wallahu’alam aku pun dengar cerita je.

Aku sebenarnya tak kisah perubahan mendadak ke, perlahan ke atau perubahannya sebab apa. Aku cuma kisah arah perubahan itu. Kalau perubahan yang baik, aku sokong. Perlahan-lahanlah kita mendidik hati. Memang permulaan itu agak susah. Macam kapal terbang, sebelum berlepas dia guna banyak tenaga api sebelum boleh stabil di angkasaraya berjam-jam. Jadinya, permulaan kita memang agak susah. Kena push diri sekuat-kuatnya. Jangan risau, aku sokong. Paling penting, Allah suka. Kalau nak cari redha manusia memang seribu tahun pun takkan puas dan takkan cukup. Carilah redha Allah dalam menempuh kehidupan seharian.

*Berusaha untuk sibuk supaya syaitonirrojim takde ruang nak bisik macam-macam ke dalam hati.*

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...