Friday, 11 May 2012

Dalam usaha menyibukkan diri. #3#


Assalamualaikum.

Tadi aku pegi forum bersama muallaf. Ini sedikit perkongsian yang dapat aku simpulkan dari program tadi.

Hidayah itu ada banyak nama, oleh itu, hidayah akan datang dari pelbagai bentuk. Salah satunya bila seorang yang bukan Islam atau muallaf datang bertemu kita dan bertanyakan soalan-soalan berkaitan Islam. Kita sering mengeluh dan mengelak cakap kita tak arif dan tak banyak ilmu. Kenapa kita tak berusaha untuk mencari maklumat yang ditanyakan kepada kita tu? Siapa yang mengetahui segalanya di bumi ini? Sebenarnya Allah datangkan muallaf itu kepada kita bukan untuk merendahkan martabat kita, tapi agar bertambah ilmu kita, agar kita berusah mencari, bukan sekadar duduk dalam zon selesa kerana Islam telah diwariskan pada kita.

Dan lagi, kita selalu takut dengan dakyah kristianisasi yang melanda dunia. Kita kecam orang Kristian. Tapi kenapa kita tak terus luaskan dakwah Islam dalam diri, keluarga dan kawan-kawan? Kenapa kita cuma mengecam tapi tak berusaha memperbaiki diri? Kata seorang panel, “Kalau saya tengok pada umat Islam, saya takkan masuk Islam. Tapi saya tengok pada Islam itu sendiri. Ia indah dan cukup sempurna.”
 *Aku percaya Allah sedang bagi aku petunjuk melalui cara menjauhkan kau dari aku. Semoga petunjuk yang Allah berikan pada kita semua tidak diambil dari kita. Bersama kita menjaga hati kita.*


2 comments:

Miss SheiLa said...

hanya mampu berdoa the best for u dear friend =)

NoorVictory said...

Thank you kawan baik! =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...